Június 9 - SWAP-NAP

2021.06.09

SWAP-NAP a KAROLINÁBAN

Június 9-én, szerdán nagy izgalommal készültek a szegedi Karolina Iskola tanárai a délelőttre, papírlapokkal, és tabletekkel siettek a Terézia terem felé, mivel itt került megrendezésre az első SWAP-NAP - mely projekt spanyol, görög, és belga diákokkal szoros együttműködésben valósult meg.

A SWAP-projekt - azaz: Students Against Water and Air Pollution - Diákok a víz és légszennyezettség ellen című projektben egy diákcserén és úgynevezett STEM-oktatáson alapuló több tantárgyi éven átívelő programsorozat, melyet Erasmus+ pályázat keretében valósítunk meg. A STEM a természettudományos oktatást elősegítő európai projektek jellemzője, s a következő angol szavakból ered: Science, Technology, Engineering, and Mathematics, azaz a természettudományok, a technológia, a mérnöki tudományok és a matematika módszertanát felhasználva dolgoznak együtt a diákok.

A program házigazdája és főszervezője a spanyol Colegio Losada Vigo városából, s további résztvevői a görög Gymnasio Peta, s a belga Lier városából Campus Sint Ursula iskolája, a szegedi Karolina Iskola mellett.

A szegediek közel harminc diákkal képviseltetik magukat, a 7-9-ik évfolyamokból, s 3 munkacsoportra szerveződtek: az Informatikusok, a Médiások, és a Természettudományosok csapatára - s bár a vírushelyzet nagymértékben megnehezítette a kapcsolattartáson túl a közös tevékenységet, mégis büszkélkedhetünk saját produktumokkal is.

Az egész projekt a gyerekek aktivitására épül, így ők hozták létre és kezelik a közösségi csatornákon a magyar SWAP-projekt eseményeit és híreit. Az iskola alternatív honlapján weboldaltartalmakat készítenek (https://www.virtualiskarolina.hu/swap-project/) és saját fejlesztésű applikációkon dolgoznak - melyet használni fogunk a vízmérésekhez, ugyanis Magyarország a vízszennyezés, vízmérés témakörét kapta feladatául. A gyerekek és a tanárok az Etwinning felületén tudnak biztonságos módon kommunikálni és tartalmakat megosztani - s rendhagyó módon, a projekt előrehaladtával a diákok is fognak adminisztrátori jogokat kapni, hogy oldalakat szerkeszthessenek, és bemutassák miniprojektjeiket, tevékenységeiket. A négy ország között a kommunikáció nyelve az angol - de nem titkolt cél, hogy a nemzeti sajátságokat is kiemelje minden ország ebben a nemzetközi légkörben. Nagy motiváció minden diáknak, hogy személyesen is fognak találkozni a tervek szerint - a cserediák program részeként. Sajnos a pandémia miatt halasztanunk kellett az utazások megkezdését - de ezzel nem voltunk egyedül a világon.

Ezen a szerdai júniusi napon a reggel úgy kezdődött, hogy végre, egyben, csapatban a gyerekek láthatták egymást: a kicsik még bizalmatlanul méregették a nagyobbakat, ők pedig igyekeztek nyitottan közelíteni a kisebbekhez. A közös ismerkedős játék nagyban oldotta a hangulatot, és az egyéb technikai szervezési részleteket is könnyedén vették a diákok: pontosan érkeztek, azonnal megértettek minden feladatot, és egymásra is figyeltek. S bár ők is kíváncsi izgalommal várták a napot, a felnőttek külön izgultak, hogy minden gördülékenyen menjen: elsőként Dimitry Ljasuk (https://hu.wikipedia.org/wiki/Ljasuk_Dimitry) független filmes és természetvédő, a Tisza nevében c film alkotója jelentkezett be élőben a Teams felületét használva, és válaszolt a gyerekek összes kérdésére, melyből volt szép számmal. Ezeket előtte összegyűjtöttük, és elküldtük neki. Dimitry érthetően, lazán, mégis szenvedéllyel és hitelesen mondott el hihetetlen adatokat, és jelenségeket, ami eddigi környezetvédői tevékenységéhez kapcsolódott - előadása alatt repült az idő, és nagyon konkrét megoldásokat mutatott számunkra, hogy valóban változtatni tudjunk világunkon. A Tisza nevében című filmjét mindenkinek ajánljuk, s a YouTube csatornán szabadon elérhető. Az önfenntartó lakókocsijáról készülő filmjét pedig türelmetlenül várjuk a jövőben.

A beszélgetés után jött, amit mindenki nagyon várt: a résztvevő iskolák egyszerre játszottak egy quizt, a Quizziz platformon. 32 kérdésből álló verseny volt, mely mind a négy iskola és ország jellegzetességeit magában foglalta, mindezt angol nyelven. A diákok mindenütt diákok: az ováció, az integetés, a kamerák előtti örömteli ugrabugrálás mind a négy nemzetnél ugyanabban a pillanatban tört ki, és bár a tanárok nevetve igyekeztek a mikrofonokkal kontroll alatt tartani az eseményeket, a hangulat fergetes volt, vidám, és kézzel foghatóan együttműködő. Egészen elképesztő hangulat lett a röpke fél órás játékos versenyből, mert miközben a tableteken nyomkodták diákjaink a válaszokat, fél szemmel a kivetítőn követték, hogy a többi diák mit csinál a google meetingen keresztül - szó szerint a kamerák kereszttüzében. :)

A délelőtt pörgősen telt, tanárként és diákként is nagy élmény volt megtapasztalni, hogy ugyanabban a projektben vagyunk - s ez még csak a szele volt a közös munkának, szeptembertől indulnak az egészen konkrét miniprojektek, melyekre feliratkoztunk, készülünk az angol nyelvű kahootok, quizek megoldásaival, a tudományos mérések megtervezésével, a digitális kompetenciák új területeken való megmérettetésével - s emellett olyan programokat is szeretnénk megvalósítani, melyek valóban tesznek a környezetért: szemétszedéssel, környezetünk feltérképezésére saját készítésű fényképes adatbázissal készülünk, és még több olyan programmal, amely a diákok kíváncsiságára, és aktivitására épül. Ezen a SWAP-napon az etwinningen látott nevek kedves, dinamikus, hús-vér személyekké váltak számunkra, akikkel nem is olyan sokára együtt fogunk működni, játszani és tudományoskodni. A saját csoportunk is összerázódott, a diákok a tanárokat is megismerték, nagy lendületet kaptunk a jövőbeni közös munkához, mindannyian éreztük, hogy valami elindult.

2021. június 9. Szeged Budai Zsuzsanna és Somorjai Karola